یکی از عوامل تاثیرگذار بر سلامت کودکان، داشتن تغذیه مناسب است. تغذیه مناسب در کنار تحرک بدنی کافی، تاثیر بسزایی در رشد کودک دارد و همچنین از ابتلای کودکان به بیماری‌های مختلف پیشگیری می‌کند.

برای اینکه کودکمان تغذیه مناسب و سالمی داشته باشد، باید غذاهای سالم را برایش فراهم کنیم و او را از مصرف خوراکی‌های ناسالم منع کنیم. تغذیه سالم در سنین کودکی، در رشد فرزندمان در دوران بلوغ نیز تاثیرگذار است.

گاهی اوقات آگهی‌های تلویزیون یا ویترین مغازه‌ها و بسته بندی‌های جذاب برخی مواد خوراکی مضر، کودک را برای مصرف این مواد غذایی بی‌ارزش وسوسه می‌کنند. از طرفی برخی والدین نیز خودشان به مصرف این مواد غذایی روی می‌آورند.

همین موارد موجب می‌شود که کودک به جای مواد غذایی سالم و مفید که نیازهای بدنش را تامین می‌کند، خوراکی‌هایی را بخورد که نه تنها برای رشد و سلامتش مفید نیستند بلکه مانع مصرف غذاهای سالم می‌شوند. درنتیجه کودک به این سبک غلط تغذیه عادت می‌کند.

والدین می‌توانند تاثیر بسزایی در ایجاد عادات تغذیه‌ای سالم داشته باشند. آنها نه تنها باید الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند، بلکه می‌بایست کودک را برای داشتن تغذیه سالم تشویق کنند و فواید آن را برای فرزندشان بازگو کنند.

به همین منظور آنها باید در این زمینه آگاهی لازم داشته باشند و همچنین روش درستی برای ترغیب کودکان به تغذیه مناسب در پیش گیرند.

۱-غذاهای متنوعی تهیه کنید.

سعی کنید با مواد غذایی سالم و تازه غذاهای متنوعی تهیه کنید. یکنواخت بودن تغذیه باعث می‌شود که برخی کودکان به غذاهای بیرون از منزل که مفید نیز نیستند، روی بیاورند.

۲-کودکان را به خوردن صبحانه عادت دهید.

خوردن صبحانه اهمیت زیادی در تامین انرژی لازم در طول روز دارد بنابراین کودکان را به خوردن صبحانه تشویق کنید. برای این کار لازم است حتما خودتان نیز همراه فرزندان صبحانه بخورید تا آنها به خوردن صبحانه ترغیب شوند.

سعی کنید مواد غذایی مورد علاقه کودکان را در وعده صبحانه بگنجانید زیرا بیشتر کودکان از وعده صبحانه فرار می‌کنند.

۳-تنقلات سالم در اختیار کودک قرار دهید.

کودکان به خوردن تنقلات علاقه زیادی دارند. به خصوص کودکانی که فعالیت بیشتری دارند، اشتهای بیشتری برای مصرف تنقلات دارند. بنابراین بهتر است تنقلات مفید و مغذی در اختیار کودک قرار دهید.

ساندویچ‌های خانگی، میوه، سبزیجات، مغزها، آب میوه‌های طبیعی و… را جایگزین چیپس و پفک و نوشابه کنید و همیشه این مواد را در اختیار کودک قرار دهید تا کودکتان به سمت تنقلات مضر نرود.

۴-بیشتر غذاها را در خانه تهیه کنید.

غذاهای خانگی که با مواد غذایی سالم تهیه شده باشند، بسیار مفیدتر و مغذی‌تر از غذاهای رستورانی پر چرب و ناسالم هستند.

اگر مشغله کاری زیادی دارید و فرصت نمی‌کنید در منزل غذا درست کنید، حداقل دو سه بار در هفته برای پخت غذا وقت بگذارید و بقیه هفته را هم سعی کنید به جای مصرف فست فود، از غذاهای سنتی و سالم‌تر استفاده کنید.

۵-کودکان را در تهیه غذا مشارکت دهید.

با کمک فرزندتان مواد اولیه تهیه غذا را از فروشگاه خریداری کنید و در تهیه غذا نیز او را شرکت دهید. اجازه دهید کودک در هنگام خرید یا پخت غذا نظر خود را بیان کند و تا حد امکان سلیقه او را هم درنظر بگیرید.

این کار باعث می‌شود که کودک نحوه تهیه غذاها را بیاموزد و با غذاهای سالم نیز آشنایی بیشتری پیدا کند. همچنین برای خوردن غذایی که خودش در تهیه آن مشارکت داشته، مشتاق‌تر باشد.

۶-برای خوردن یا نخوردن به کودک اجبار نکنید.

برخی والدین به کودکشان اجبار می‌کنند که غذای خاصی را بخورد یا آن میزانی که آنها تعیین می‌کنند بخورد. برخی هم کودکشان را از خوردن مقداری بیشتر از حدی که تعیین کرده‌اند، باز می‌دارند.

تغذیه کودک نباید اجباری باشد باید اجازه دهید هر وقت کودک دلش خواست بخورد و هر زمان که سیر شد، دیگر نخورد و خوردن یا نخوردن را به زور و اجبار تبدیل نکنید.

در مواردی که فکر می‌کنید کودکتان به میزان مناسبی غذا نمی‌خورد یا پرخوری می‌کند، با پزشک مشورت کنید و حتی المقدور از روش‌های تشویقی استفاده کنید.

۷-با هم غذا بخورید.

سعی کنید همه اعضای خانواده با هم و در یک زمان غذا بخورید. این کار تاثیر زیادی در کیفیت غذا خوردن کودک دارد و همچنین باعث می‌شود که کودک آداب صحیح غذا خوردن را بیاموزد.

۸-مواد مغذی مورد نیاز کودک را تامین کنید.

بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، کودکان مواد مغذی از قبیل آهن، کلسیم و روی را به مقدار مورد نیازشان دریافت نمی‌کنند. کمبود آهن در کودکان چندان شایع نیست، ولی دریافت کافی آن توصیه شده است.

منابع غنی آهن عبارتند از جگر، قلوه‌، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم مرغ، سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مانند جعفری و اسفناج، حبوبات مانند عدس و لوبیا، میوه‌های خشک ( انواع برگه میوه‌ها ) به خصوص برگه زردآلو و دانه‌های روغنی. مصرف ویتامین C به همراه غذاهای حاوی آهن، به افزایش جذب آهن کمک می‌کند.

دریافت کلسیم به مقدار کافی در دوران کودکی باعث افزایش تراکم استخوانی می‌گردد. این افزایش تراکم در دوران بزرگسالی از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. بسیاری از کودکان کلسیم را به مقدار کافی دریافت نمی‌کنند. اصلی‌ترین منبع تامین کلسیم مورد نیاز، شیر و سایر فراورده‌های لبنی است.

همچنین گوشت و فراورده‌های لبنی منبع غنی پروتئین، آهن، کلسیم و سایر مواد مغذی ضروری جهت رشد و تکامل کودکان است.
دریافت فیبر غذایی به مقدار کافی نیز بخشی از یک رژیم غذایی سالم است.

برخی از منابع خوب فیبر غذایی عبارتند از : نان سبوس‌دار مانند نان سنگک، غلات، میوه‌ها و سبزیجات.

1- مصرف نوشابه ها ونوشیدنی های شیرین را بشدت کم کنید .

2- مصرف مواد غذایی دارای قندهای ساده ( شیرینی ، شکلات ، آب نبات ، مربا ، انواع شربت ها و نوشابه ها )

3- با مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین در کودکی طعم تلخ دیابت را در بزرگسالی تجربه می کنید .

4- مصرف زیاد مواد قندی ، شیرینی و چربی ها منجر به چاقی می شوید .

5- به جای انواع نوشابه های شیرین گازدار و آب میوه های صنعتی از نوشیدنی های سالم تر مثل آب ، دوغ ، شیر و آب میوه های طبیعی استفاده کنید.

 

1- کاهش مصرف نمک به عنوان محافظی در برابر فشار خون بالا ، بیماری قلبی و عروقی ، کلیه، پوکی استخوان و برخی از سرطانها مانند سرطان معده است .

2- برای پیشگیری از افزایش فشار خون ، مصرف نمک را کاهش دهید .

3- به هنگام طبخ غذا ، تا حد امکان نمک کمتر به غذا اضافه کنید .

4- در هنگام غذا خوردن سعی کنید از نمکدان استفاده نکنید

5- مصرف زیاد نمک مهمترین علت فشار خون بالاست

6- مصرف زیاد نمک خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد.

7-حتی سبزی ها و میوه ها هم دارای سدیم ( نمک ) هستند یعنی نمک پنهان !!!!!

درمان گلو درد با عسل زنجبیل و لیمو ترش :

برش های لیمو ترش و زنجبیل تازه را با عسل مخلوط کرده داخل یخچال بکذارید پس از مدتی مخلوط فرم ژله مانندی به خود می گیرد . که داروی شگفت انگیز برای درمان گلو درد است .

جعفری سه برابر پرتقال ویتامین ث دارد و 2 برابر اسفناج آهن دارد به همین دلیل مانع ریزش مو می شود.

جعفری آهن بدنتان را تامین می کند و برای خانم ها واجب است

لیمو درمان گر همه انواع سرطان است

همچنین به عنوان یک ضد قارچ عفونت ها و کرم ها محسوب می شود

فشار خون بالا را تنظیم کرده و ضد اسردگی است و با استرس و اختلالات عصبی مبارزه می کند .

به گفته محققـــــان، بهترین داروی کمردرد یا بیرون زدگی و فرسایش دیسک کمر و گردن،
« پای مـــــرغ ‌» است !

چون به تولید ماده ژلاتینی بین استخوان کمک میکند

از عفونت گوش خلاص شوید

1 ق.چ نمک را در 1 فنجان کوچک آب گرم حل کنید و با قطره چکان چند قطره از آن را داخل گوش بچکانید
? بعد از 1 دقیقه سرتان را در جهت دیگر بچرخانید تا از گوشتان خارج شود

چای سبز همراه با شکلات تلخ بخورید ?

حاوی آنتی اکسیدان طبیعی اند که باعث بهبود روند خونرسانی شده،

عملکرد مغز را بهتر میکنند، خطر ابتلا به فشار خون و سکته های قلبی و مغزی را کاهش میدهد

❇️سبزیجات منابع عالی از آنتی اکسیدان هستند؛ آنتی اکسیدان ها به حفظ سلامت سلول های مغز کمک می کنند.
برخی از بهترین سبزیجات برای حفظ سلامت مغز هویج، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین.

?سبزیجات برگ سبز مانند کلم، برگ چغندر و اسفناج غنی از فولات هستند و فولات از زوال مغز جلوگیری می کند.

?کلم حاوی سولفورافان است که کمک به رشد سلول های مغز می کند.

درباره ما

در خرداد ماه سال 95مراحل اجرایی راه اندازی مدرسه کلید خورد به یاری خدا بر آن هستیم تا با استفاده از آخرین شیوه های نوین آموزشی و تربیتی در کشورمان و با بهره گیری از تکنولوژی روز ،معلمانی توانا و به روز و متخصص و در سایه فضایی امن و شاد و دلپذیر افقی نو و گسترده در عرصه تعلیم وترسیم کرده و خلاهای معنا دار وفاصله های نگران کننده ای که میان سطح کیفی آموزش در استان محروم ما و استانهای برخوردار شرکت را به حداقل برسانیم...

بالا